marți, 19 iulie 2016
CER SENIN IN TOATE ACTIUNILE VOASTRE !
LA MULTI ANI AVIATORI MILITARI !
Aviatorii
militari români sărbătoresc pe 20 iulie, sub patronajul ocrotitorului lor,
Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul, Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene.
Anul 1913 a marcat un prim pas
important în soluţionarea multiplelor probleme de ordin tehnic, organizatoric
şi juridic pe care le traversa acest nou domeniu.S-a înfiinţat structura
tehnico-organizatorică şi de instruire a aviaţiei, sub forma „Serviciului de
aeronautică militară”, în subordinea Inspectoratului General al Geniului ce
devenea astfel „Inspectoratul General al Geniului şi al Aeronauticii”.
Serviciul cuprindea două secţii: aviaţia şi aerostaţia, iar atribuţiile sale
includeau studierea, procurarea, construirea şi întrebuinţarea „aparatelor de
navigaţiune ce s-ar putea utiliza în armată”; administrarea şi mobilizarea
unităţilor din subordine, pe măsură ce acestea urmau să se constituie;
instruirea personalului navigant şi tehnic. Se înfiinţa, de asemenea,
Corpul Aeronauţilor Permanenţi (pe baza unui angajament de trei ani) compus din
piloţi de avioane, observatori de baloane şi mecanici, precizându-se diferitele
categorii de personal militar şi condiţiile pe care trebuiau să le
îndeplinească ofiţerii activi şi gradele inferioare care urmau să facă parte
din Corpul Aeronauţilor Permanenţi. Prin stabilirea statutului personalului din
aeronautică se recunoştea pentru prima dată calitatea de personal navigant, cu
drepturile aferente.
Militarii Forţelor Aeriene Române au
dovedit, cu prisosinţă, că sunt militari de elită, că sunt parteneri de nădejde
pentru Alianţa Nord Atlantică şi că pot îndeplini orice misiune încredinţată.
În ultimii ani, Forţele Aeriene Române au participat la mai multe misiuni sub
drapelul NATO şi al Uniunii Europene.
Forţele Aeriene Române beneficiază de
o veche tradiţie, primul zbor fiind efectuat de Aurel Vlaicu în 1910, an în
care faimosul pilot a îndeplinit şi prima misiune cu caracter militar.În anul
1912 România se mândrea cu prima şcoală militară de pilotaj care şi-a deschis
porţile pe Dealul Cotrocenilor, sub conducerea maiorului Ioan Macri.În 1936,
aeronautica şi marina şi-au creat propriul minister, Ministerul Aerului şi
Marinei, care a funcţionat până în 1940.Faptele acestora au intrat în istoria
naţională prin participarea la luptele din Bucovina, Basarabia şi Odessa (în 1941),
Caucaz şi Stalingrad (1942), Crimeea (1943-1944), Transilvania, Ungaria şi
Cehoslovacia (1944-1945). De asemenea, aviaţia de vânătoare şi artileria
antiaeriană au luptat cu eroism pentru apărarea teritoriului naţional în timpul
bombardamentelor care au avut loc pe teritoriul de sud al României în anii
1943-1944.
Forţele Aeriene Române au făcut un
salt calitativ decisiv în anii 1950-1960 prin introducerea în înzestrare a
aviaţiei reactive, a elicopterelor şi a rachetelor sol-aer, dar şi prin
înfiinţarea, la 25 iulie 1955, a celei de-a treia arme de bază: radiolocaţia.
Începând cu anul 1970 putem vorbi de
crearea unei industrii naţionale de apărare, care a permis Forţelor Aeriene
Române să se înzestreze cu tehnică fabricată în ţara noastră. Printre altele,
au fost fabricate avionul reactiv subsonic de atac la sol I.A.R. 93 (realizat
în parteneriat cu statul iugoslav), avionul reactiv de şcoală I.A.R. 99,
elicopterele I.A.R. 316 şi I.A.R. 330 (ambele sub licenţă franceză), dar şi
prima staţie românească de radiolocaţie START 1.
Merită să aducem, cu prilejul Zilei
Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene, un omagiu tuturor militarilor aviatori
care s-au ridicat la ceruri şi care ne-au făcut să fim mândri de arma aviaţie.
LA MULTI, FRUMOSI SI SANATOSI ANI !
CER SENIN IN TOATE ACTIUNILE DUMNEAVOASTRA !
BIROUL OPERATIV AL SINDICATULUI CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE –
FILIALA ORADEA
SECRETAR , LT.COL. (Rz.) TUDOR ALEXANDRU - COSTEL