SINDICATUL CADRELOR
MILITARE DISPONIBILIZATE -
FILIALA ORADEA
Adresa : Cod
410210 – Oradea, judetul Bihor, Str.Episcop Mihai Pavel nr. 8
: Secretar 0736 601 129; 0745 590 321; E-mail: sanduoradea@yahoo.com
Cont bancar : BRD, Agentia Carol : RO41BRDE441SV79262374410
CUI : 26096263
NR. 46/20.03.2014 - Domnului
Deputat : Cseke Attila Zoltan
NR. 47/20.03.2014 - Domnului
Deputat : Szabo Odon
NR. 48/20.03.2014 - Domnului
Deputat : Hulea Ioan
NR. 49/20.03.2014 - Doamnei
Deputat : Varga Lucia - Ana
NR. 50/20.03.2014 - Domnului
Deputat : Costin Gheorghe
NR. 51/20.03.2014 - Domnului
Deputat : Bogdan Gheorghe Danut
NR. 52/20.03.2014 - Domnului Senator : RomanIoan - Sorin
NR. 53/20.03.2014 - Doamnei Deputat : Draghici Sonia
NR. 54/20.03.2014 - Domnului
Deputat : Cupsa Ioan
NR. 55/20.03.2014 - Doamnei Deputat : Chereches Florica
NR. 56/20.03.2014 - Domnului
Deputat : Merka Adrian Miroslav
NR. 57/20.03.2014 - Doamnei Senator : Biro Rozalia Ibolya
NR. 58/20.03.2014 - Domnului Senator : Boeriu Valeriu – Victor
NR. 59/20.03.2014 - Domnului Senator : Bodea Cristian – Petru
NR. 60/20.03.2014 - Domnului Senator : Bodog Florian - Dorel
Domnule /Doamna :
Deputat/Senator
Domnule /Doamna :
Deputat/Senator
Va
supunem atentiei o analiza profunda si realista a situatiei dezonorante si
nedrepte in care a fost adus personalul Armatei, activ si in rezerva
(pensionarii militari), rugandu-va ca prin comportamentul politic , atitudinea
si votul exprimat, sa eliminati din legislatia specifica structurilor
sistemului de securitate, ordine publica si aparare nationala, a acelor prevederi incorecte si
nedrepte, cu privire la statutul si drepturile militarilor activi sau rezervisti.
Din
respect pentru timpul dumneavoastra nu va vom supune analizei elemente
emotionale in legatura cu statutul social al militarilor, in special riscurile,
responsabilitatile, si servitutile profesiei de militar :
-
asumarea prin juramant a sacrificiului suprem;
-
limitarea drastica a exercitiului unor drepturi si libertati
fundamentale;
-
inexistenta contractului (cartii) de munca;
-
programul de munca nenormat;
-
interdictia accesului la surse suplimentare de venit;
-
mutarile la ordin dintr-o garnizoana in alta, cu implicatii majore
asupra situatiei familiale;
-
etc.
In
procesul de aderare la structurile euro-atlantice, Armata a fost prima
institutie a Statului roman care a parcurs o reforma reala, reducandu-si
drastic efectivele de la 320.000 de oameni in anul 1989, la 75.000 in 2007. In
acest context, peste 40.000 de cadre militare - generali, ofiteri, maistri
militari si subofiteri – au fost nevoite sa paraseasca sistemul si sa-si
incheie cariera militara inainte de termen, in plina ascensiune profesionala,
in conditiile in care Statul roman, prin legislatia adoptata, le asigura
recunoasterea si rasplata muncii depuse, precum si continuarea activitatii in
alte sectoare, inclusiv cumulul salariului cu pensia.
Ca
urmare a eforturilor cadrelor militare, multe dintre ele in rezerva acum,
Armata Romaniei este astazi integral profesionalizata, isi indeplineste cu
cinste si sacrificii misiunile in teatrele de operatiuni internationale,
bucurandu-se de increderea si pretuirea romanilor.
Domnule Deputat/Senator
Va
rugam sa aveti in vedere ca, in decursul procesului complex de transformare,
Armata, impreuna cu structurile de securitate si ordine publica, a desfasurat o
ampla activitate de documentare asupra legislatiei care sta la baza organizarii
si functionarii acestor institutii si care reglementeaza statutul cadrelor militare
active si in rezerva din tarile cu democratii avansate. Datele si principiile
cuprinse in legislatia tarilor din Tratatul Nord-Atlantic au fost utilizate la
realizarea cadrului legislativ romanesc in vigoare pana in anul 2010.
Apreciem
ca nu mai este cazul sa amintim actele normative, emise in perioada 2010-2012,
care au bulversat legislatia cu privire la organizarea si functionarea
structurilor militarizate ale Romaniei, mass-media consacrand spatii importante
dezbaterii cauzelor dar mai cu seama efectelor produse.
Domnule /Doamna :
Deputat/Senator
Va
prezentam in cele ce urmeaza solicitarile militarilor in rezerva si retragere,
din Filiala Oradea a Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate, care au
fost incadrati in diferite unitati ale Ministerului Apararii Nationale si ale
Ministerului Administratiei si Internelor :
- Adoptarea
Legii pensiilor militare de stat. - Este un obiectiv asumat de catre
partidele politice din USL, pe timpul campaniei electorale, ca urmare a
nedreptatii la care au fost supusi militarii prin masurile abuzive ale
regimului Basescu-Boc. Necesitatea unui asemenea act legislativ rezida din
faptul ca, de la obtinerea primului grad ca ofiter, maistru militar sau
subofiter si pana la varsta de 63 de ani, iar in situatii exceptionale chiar
dupa aceasta varsta, cadrele militare sunt in evidenta Armatei si pot fi
rechemate in activitate pentru a-si face datoria fata de Stat si Popor,
conform pregatirii si capacitatii lor. Aceasta presupune, implicit,
mentinerea concordantei cuantumului pensiei cu evolutia veniturilor
obtinute de militarii in activitate, cu grade si functii echivalente celor
dobandite de rezervist la iesirea din serviciul activ.
Dupa
adoptarea Legii pensiilor militare de stat, militarii in rezerva / retragere
care doresc, vor putea sa opteze pentru mentinerea in plata a cuantumului
pensiei stabilite pe baza OUG nr.1/2011 (Legea 165/2011), desigur daca a fost
corect si legal calculat.
- Renuntarea,
in perspectiva Legii unitare a salarizarii, la stabilirea unei echivalari
a soldelor militarilor cu salariile altor bugetari si la determinarea
cuantumului pensiei pe baza principiului contributivitatii. - Spre
deosebire de celelalte categorii socio-profesionale, carora, prin lege, li
se stabileste nivelul retributiei functie de o durata a indeplinirii
sarcinilor de serviciu de 8 ore x 5 zile pe saptamana, iar toate
depasirile sunt recompensate suplimentar, serviciul militar presupune a fi
disponibil permanent, in orice conditii si oriunde este
nevoie.
Deoarece retribuirea functie de factorul
„timp de lucru” nu este posibila, stabilirea cuantumului pensiei pe baza
principiului contributivitatii este discriminatorie si nedreapta fata de
militari.
- (Re)acordarea
dreptului deplin si nediscriminatoriu la munca, prin abrogarea Capitolului
IV din Legea nr.329 / 2009. - Si acest obiectiv a fost asumat in
campania electorala, de partidele care au castigat alegerile generale din
9 decembrie 2012, sub sigla USL, la solicitarea militarilor in rezerva,
care sunt impiedicati sa munceasca in folosul societatii, in conditiile in
care, conform legii, au iesit din serviciul activ (ca peste tot in lumea
civilizata), la varste mult sub nivelul la care se pensioneaza personalul
civil. Reintegrarea in serviciu se face la solicitarea celor care doresc
acest lucru, pe baza evaluarii de catre angajator a competentei
rezervistului de a indeplini sarcinile de serviciu in domeniul sau in
locul de munca respectiv, deci nu se pune problema favorizarii unei
anumite categorii de solicitanti in detrimentul altora.
- Recuperarea
drepturilor banesti de care au fost privati o parte dintre militarii in
rezerva / retragere. - Prin adoptarea Legii nr.241 / 2013 Statul
recunoaste, implicit, ca unui anumit segment din randul militatrilor in
rezerva / retragere li s-a facut o nedreptate, prin privarea acestora de
un drept castigat. Prin urmare este corect, moral si legal ca acestora sa
li se returneze sumele de bani care li s-au prelevat ca diferenta intre
cuantumul pensiei din decembrie 2010 si cuantumurile mai mici primite pana
in luna septembrie 2013 inclusiv. Aceasta cu atat mai mult cu cat
aplicarea prevederilor Legii nr.241 / 2013 are, prin ea insasi, efecte
negative asupra beneficiarilor din urmatoarele cauze :
a)
Prin lege, revenirea la cuantumul pensiei din decembrie 2010 presupune ca, de
fapt, rezervistul sa primeasca aceeasi pensie ca in anul 2007, cand a avut loc
ultima reactualizare. In felul acesta nu se tine seama de evolutia preturilor,
rata inflatiei, nivelul cursului de schimb al monedei nationale din aceasta
perioada, deci dreptatea facuta rezervistilor este cat se poate de stramba.
b)
Mai mult, cuantumul pensiei primit in luna octombrie 2013 nu reprezinta
revenirea la o pensie militara, dar nu este nici legat de punctul de pensie
stabilit conform Legii nr.263 / 2010, care ar trebui indexat, conform legii, in
fiecare an. In felul acesta, „beneficiarii” Legii 241 / 2013 sunt din nou
discriminati, ei fiind exclusi de la indexarile anuale, iar cum pana la
promulgarea Legii pensiilor militare va mai trece destul timp, aceasta
excludere devine tot mai greu de suportat.
- Anularea
discriminarii dintre militarii trecuti in rezerva inainte si dupa 1
ianuarie 2011. - Deoarece Hotararea Guvernului nr.1019 / 2010,
referitoare la activitatile cu conditii deosebite, conditii speciale si
alte conditii specifice pentru cadrele militare in activitate, in mod
explicit modifica deci nu inlocuieste prevederile Hotararii Guvernului nr.1294
/ 2001, este normal si legal ca noile conditii sa fie aplicate tuturor
celor care au beneficiat de prevederile celei din urma hotarari, altfel
suntem din nou in fata unei situatii clare de discriminare. Discriminarea
este evidenta si daca tinem cont de faptul ca gradul de dificultate al
conditiilor de munca, in aceleasi locuri si pentru aceleasi functii, nu
putea fi diferit in cele doua perioade stabilite arbitrar de legiuitor.
- Acordarea
accesului nediscriminatoriu, pentru toate organizatiile militarilor in
rezerva / retragere, constituite legal, care nu au caracter lucrativ, la
facilitatile oferite de catre ministerele tutelare. - Pe timpul
serviciului militar activ, in conformitate cu prevederile regulamentare,
am avut in grija „bunurile Armatei si ale Poporului”, am contribuit cu
totii la intretinerea si dezvoltarea patrimoniului institutiilor noastre.
Faptul ca numai unii dintre noi beneficiaza legal de aceasta logistica, in
baza unor criterii greu de inteles, nu poate fi numit altfel dacat discriminare.
CONCLUZII
Cei
care am imbratisat cariera armelor si care ne-am asumat obligatia ca pana la
implinirea varstei de 63 de ani, cel putin, sa fim pregatiti a ne face datoria
de onoare fata de Statul si Poporul Roman, suntem constienti de faptul ca, in
conditiile actuale, exista persoane si categorii sociale cu o situatie
materiala mult mai dificila decat a noastra.
Sistemul
militar, chiar ca si componenta a sistemului social, are un caracter cu totul
aparte, supunandu-se unor reguli si conditii cu totul diferite de restul
societatii. Acest truism, ce nu poate fi negat de orice om de buna credinta,
este intarit (daca mai era nevoie) de legamantul de sange al fiecarui militar
cu tara sa :
„
Jur sa-mi apar tara chiar cu pretul vietii”.
Caracterul
cu totul aparte al sistemului militar, cum am afirmat mai sus, decurge din
rolul sau de element de actiune in situatiile cele mai critice care pot surveni
in istoria unui Stat, cand in cumpana poate fi insasi existenta Statului ca
entitate. Desigur, in perioade de relativa liniste – precum cea pe care o
parcurgem in prezent – cand zonele de conflict sunt relativ departe de
granitele proprii, in mentalul colectiv se poate insinua ideea ca situatia
Fortei Armate a Romaniei nu prezinta un prea mare interes. A crede ca locul
fruntas pe care il ocupa Armata, in diferitele sondaje de opinie, reprezinta
dovada unui atasament real al populatiei fata de institutia militara, poate fi
o capcana deosebit de periculoasa. O asfel de optiune a cetatenilor poate fi
mai degraba un refugiu in fata nemultumirii generate de actiunile altor
componente ale Statului, care dezamagesc prin prestatia lor.
Guvernantii
nu au voie sa gandeasca asa. Cei care si-au asumat conducerea Statului,
indiferent de doctrina politica pe care sustin ca o imbratiseaza, trebuie sa
constientizeze ca, in situatii limita, generate de conflicte armate sau de
catastrofe naturale, balanta intre
„a fi” sau „a nu mai fi”, este inclinata de FORTA ARMATA.
Refuzam
sa acceptam ideea ca politicienii nostri, dintre care foarte multi au absolvit
diferite cursuri la Universitatea Nationala de Aparare, nu stiu ca in caz de
agresiune asupra teritoriului national, primii care intra in lupta sunt
componentii FORTEI ACTIVE, cei care, echipati cu unforme stralucitoare,
defileaza in zilele de sarbatoare si primesc aplauzele asistentei. Dar, pentru
ca la razboi se mai si moare, rezultatul final al luptei este stabilit de
actiunile REZERVEI, de organizarea, dotarea si moralul acesteia.
Marile
imperii, cladite de-a lungul veacurilor, s-au prabusit nu din cauza
superioritatii militare a celor care i-au atacat, ci a lipsei de interes
manifestata de proprii luptatori.
Tehnica
de lupta si materialele necesare pot fi procurate si in regim de urgenta in
preajma unui conflict, lumea fiind plina de dealeri gata sa satisfaca orice
cerere, dar daca statul nu are oameni pregatiti si motivati pentru a manui
armamentul si a exploata echipamentele, va trebui sa inchirieze militari.
Sau
sa se resemneze : DACA NU AI REZERVA, NU ARE ROST SA INTRI IN RAZBOI.
Cu
speranta ca mesajul nostru va fi corect inteles si ca veti considera necesar sa
va implicati in rezolvarea solicitarilor noastre, asa cum ati promis in
campania electorala, va asiguram de cele mai alese sentimente de pretuire,
urandu-va multa putere de munca pentru a onora cum se cuvine importanta misiune
asumata.
DORIM SA NE TRANSMITETI CONFIRMAREA
PRIMIRII DOCUMENTULUI MAI SUS PREZENTAT,PUNCTUL DUMNEAVOASTRA DE VEDERE LA CELE
SEMNALATE MAI SUS, SI SUSTINEREA LUI IN LUARILE DUMNEAVOASTRA DE CUVINT IN
CADRUL SEDINTELOR LA CARE PARTICIPATI.
Cu stima si aleasa consideratie,
BIROUL OPERATIV AL FILIALEI ORADEA
Mr. (r) Toncean Valer
– Presedinte S.C.M.D. – FILIALA ORADEA
Lt. Col. Dipl. Ec. (r) Tudor Alexandru-Costel
– Secretar S.C.M.D. – FILIALA ORADEA
Honor et Patria! Vae victis!
Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate
Persoana juridica autorizata, dosar 26479/299/2009 , Judecatoria Sectorului
1, – Sentinta civila nr. 83/2009 .