Telefon mobil : 0725.562.223, 0736.600.961 Fax : 0318177371
duminică, 5 februarie 2012
Comunicatul nr. 5 din 03.02.2012
SINDICATUL
CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE
Departamentul Juridic
E-mail secretariatscmd@yahoo.com
Site http://sindicatulcmd.blogspot.com
Telefon mobil : 0725.562.223, 0736.600.961 Fax : 0318177371
Telefon mobil : 0725.562.223, 0736.600.961 Fax : 0318177371
Cont:BRD, Agentia Carol, RO41BRDE441SV79262374410,
Cod fiscal:26096263
Comunicatul nr. 5
din 03.02.2012
I.
O NOUA DECIZIE IMPUNE O NOUA
CONTESTAŢIE
Intrucat in ultima perioada de timp tot
mai multi dintre membrii de sindicat primesc a doua sau chiar a treia decizie
referitoare la pensie (denumita initial tot de revizuire, apoi de recalculare
sau de modificare), pornind uneori de la o serie de noi acte depuse la dosar
(vechime in munca dupa trecerea in rezerva) sau de la reconsiderarea
conditiilor de munca (fie la sesizare, fie din oficiu), va rugam sa-i
atentionati pe colegi asupra necesitatii de a contesta fiecare decizie nou
primita. Decizia noua o revoca pe cea veche. Daca nu se va proceda in acest
fel, ultima decizie devine in termen de 30 zile definitiva.
Pentru colegii care au lucrat in viata
civila dupa trecerea in rezerva si doresc sa trimita documente pentru
suplimentul de pensie cuvenit, recomandam sa faca lucrul acesta separat de
contestatie. Sumele astfel obtinute nu sunt de regula foarte semnificative.
Mentionam de asemenea ca o parte dintre membrii de sindicat aflati in aceasta
situatie, renunta momentan la acest demers pentru “ a nu recunoaste noua lege”.
II.
OPTIUNEA INTRE CASELE DE AVOCATURA
Va reamintesc ca
membrii de sindicat pot opta, in actiunile pe revizuire, intre cele doua case
de avocatura care sunt sub contract cu SCMD. Filialele care doresc sa recurga
la serviciile de reprezentare si
asistenta juridica ale Cabinetului de avocatura Graziela Barla, sunt
rugate sa faca in timpul cel mai scurt o evaluare a numarului de membrii care
doresc acest lucru si sa ni-l comunice pana marti 07.02.2012, urmand ca
Departamentul Juridic sa-i prezinte dnei avocat situatia de ansamblu, iar dansa
sa ne comunice instantele (tribunalele judetene) unde poate sa asigure
asistenta juridica necesara, fie nemijlocit, fie prin colegi care sa actioneze
sub delegarea sa. Va reamintesc onorariile: pentru actiunea propriu zisa, pana
la ramanerea definitiva a sentintei – 130+tva (161,2 ron), respectiv 150+tva
pentru succes, adica o sentinta favorabila. Pentru Casa de avocatura
Gilca&Vasiliu, onorariile au ramas neschimbate: 150 ron, respectiv 150+tva.
III.
PROBLEMA COTEI DE 50 RON
La solicitarea
mai multor filiale, Departamentul Juridic a stabilit ca pentru membrii de sindicat
cu vechime din 2009 si 2010 – si care nu au beneficiat sub nicio forma de suma
de 50 ron platita de sindicat – pot solicita acest lucru. In acest sens,
filialele vor intocmi si trimite la sediul central tabele nominale cu membrii respectivi.
Pentru demersul respectiv, colegii nostri sunt rugati sa-si achite cotizatia
cel putin pe primele sase luni ale anului curent.
IV.
PENALUL TINE IN LOC CIVILUL
Colegii
nostri care doresc sa faca plangeri penale (a se vedea comunicatul anterior)
trebuie sa stie ca in instanta functioneaza un principiu conform caruia “penalul tine in loc civilul”, respectiv
faptul ca daca pe rolul instantei este un process in civil si in aceiasi cauza
se deschide un proces in penal, procesul civil se suspenda pana la solutionarea
celui penal. Suspendarea se poate solicita printr-o cerere de certificat de
grefa.
V.
DIVERSE
Pentru
informarea membrilor de sindicat in privinta contributiei pentru pensie va
facem cunoscut urmatoarele aspecte, mai putin cunoscute de marea majoritate a
fostilor militari: incepand cu 01.04.2001 contributia pentru pensia
suplimentara si-a schimbat denumirea in contributie pentru pensia de stat (CPS).
Metodologia de calcul insa nu s-a schimbat cu nimic, unitatile militare platind
in continuare cei 5%, procent aplicat la intregul fond de salarii, iar
militarilor li s-a retinut in continuare alti 5% din solde pentru pensie. Prin
urmare, unitatile militare au platit tot doua contributii ca si pana atunci.
Singura diferenta intre ce a fost inainte de 01.04.2001 si dupa data
respectiva, este doar denumirea schimbata si faptul ca ca cei 5% retinuti de la
militari s-au virat la alta destinatie decat pana atunci. Aceste aspecte se pot
demonstra prin verificarea ordinelor de plata cu viramente si inregistrarile
din contabilitate: CPS 5% suportat de unitatea militara in contul 410:
“Cheltuielile institutiei”, respectiv CPS 5% suportat de fiecare militar din
solda in contul 233: “Contributii din solde sau salarii”. Prin urmare militarii
au platit de fapt doua contributii la pensie!
NOTA :
Atasat mesajului se afla un model de cerere de interventie,
document cerut de mai multe filiale.
Continutul
comunicatului a fost aprobat in sedinta Dep. Jur. din 02 feb a.c.
Col (r) Vasile MIHAI
Departamentul Juridic
=========================================================
Tribunalul
Tulcea
Sectia litigii
de munca
Dosar nr.
…………..J 2011
Termen: 05.10.2011
Domnule Președinte,
Subsemnatul. M………..domiciliat în ……………..formulez Cerere de intervenție în interesul
reclamantului solicitându-vă să dispuneți introducerea subsemnatului în prezenta
cauza, în care figurează ca părți: - Sindicatul Cadrelor Militare
Disponibilizate, cu sediul în Bucureşti şi domiciliul ales la Cabinet de
Avocatura "Graziela Barla" din Bucureşti, str. Băniei nr. 1, et. 4. ap.
7, sector 3, în calitate de rec1amant şi -STATUL ROMAN, prin Ministerul Finanțelor
Publice, cu sediul în Bucureşti, str. Apolodor nr. 17 sector 5. Va solicit, în temeiul
art. 52 Cod proc. civ., să admiteți în principiu această cerere, urmând a
dispune comunicarea ei părților din prezenta cauza iar pe fond să admiteți acțiunea,
astfel cum a fost ea precizata, dispunând, în temeiul art. 1073 s unn. Cod
civil, - obligarea statului la aplicarea cu prioritate a dreptului comunitar, în privinţa militarilor şi a polițiștilor
disponibilizați în temeiul OUG 7/1998 modificata, şi a Legii 179/2004 (in
vigoare la data apariției Legii 329/2009), la respectarea dreptului acestora de
a beneficia în continuare de protecția oferită prin aceste legi speciale ocupaționale
şi, pe cale de consecința, între altele, de a cumula pensia cu salariul constatând
ca Legea 329/2009, cap. IV, lege interna, neconforma tratatelor la care Romania
este parte, încalcă (pentru motivele expuse în cererea introductiva), acest
drepturi dobândite, - obligarea statului Român la plata unor daune de 1000
lei/zi de întârziere până la repunerea în situația anterioara apariției Legii
329/2009 şi armonizarea legislației interne cu cea comunitara în privința
acestei categorii de pensionari, ale căror drepturi au fost dobândite înainte
de apariţia Legii 329/2009;
- obligarea pârâtului
la plata cheltuielilor de judecata pe care Ie voi face pentru soluționarea
prezentului litigiu.
In fapt :
Militarii
pensionari se individualizează prin aceea ca reprezintă o categorie distincta
de pensionari, denumita de legea speciala cadre militare în rezerva (OG
7/1998). Marea lor majoritate a fost disponibilizată forțat, înainte de împlinirea
vârstei legale de pensionare, în temeiul art. 13 lit. şi 14 lit. a din Legea
nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale
polițiștilor, raporturile lor de serviciu încetând ca urmare a reorganizării
unor unități de politie, a reducerii unor posturi de natura celor ocupate de polițiștii
respectivi, precum şi pentru alte nevoi ale Ministerului Administrației şi Internelor
şi nu sunt posibilități pentru a fi încadrați în alte funcții similare în aceeași
unitate sau în alte unităţi de politie; sau ca urmare a semnării, de către
Romania, a Tratatului NATO prin care s-a stabilit reducerea efectivelor militare
(este cazul militarilor din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
e). Prin urmare, se
impune distincția între pensionarii civili, care au depășit vârsta standard de
pensionare, şi cadrele militare în rezerva, între care cele din ministrul de
interne, cu drept de pensie militara anticipată sau drept de pensie anticipată parțial,
așa cum e ea reglementata de Legea nr. 179/2004 şi de Legea nr. 164/2001.
Potrivit
prevederilor art. 26 din Legea 179/2004, Polițiștii pensionari care beneficiază
de pensie de serviciu se pot încadra cu contract de munca pe durata
nedeterminată sau pe durată determinată precum şi în orice alta forma de muncă prevăzută
de Codul muncii, inclusiv în sectorul public, beneficiind de drepturile
salariale corespunzătoare funcției în care sunt încadrați, inclusiv de sporul
de vechime corespunzător vechimii în muncă, dobândite până la data pensionarii.
Persoanele prevăzute
la alin.(1)pot cumula pensia cu salariul realizat,indiferent de nivelul
salariului respectiv.
In ceea ce îi privește
pe militari, în conformitate cu prevederile art. 26 din Legea 164/2001, persoanele
care beneficiază de pensie militara de serviciu pot fi încadrate în munca, pe
durata determinata sau pe durata nedeterminată, după caz, inclusiv în sectorul
public, beneficiind de drepturile salariale corespunzătoare funcției în care
sunt încadrate, inclusiv de sporul de vechime corespunzător vechimii în muncă, dobândite
până la data pensionarii.
Potrivit art. 24
din DUG 7/1998 (privind unele măsuri de protecție sociala a personalului
militar şi civil, care se vor aplica în perioada restructurării marilor unități,
unităților şi formațiunilor din compunerea Ministerului Apărării Naționale),
personalul militar şi civil pensionat în condițiile acestei ordonanțe poate cumula
pensia cu salariul obținut în cazul în care îşi continuă activitatea ca
angajat, sau cu veniturile suplimentare realizate din activitățile cu scop
lucrativ.
Prin art. 17-22 din
cap. IV al Legii nr. 329/2009, pensionarii, inclusiv pensionarii militari, sunt
obligați ca, începând cu data de
09.12.2009 să opteze între suspendarea pensiei pe durata exercitării activității
şi încetarea raporturilor de muncă,de
serviciu sau a actului de numire în funcție, dacă nivelul pensiei nete aflate
în plată depășește nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, aprobat prin legea
bugetului asigurărilor sociale de stat.
O atare prevedere din dreptul intern vine în contradicție
cu dreptul comunitar, la care Romania a devenit parte prin semnarea
respectivelor Tratate şi pe care S1 le-a asumat prin includerea, în prevederile
Constituționale, a art. 1, respectiv 20, încălcând în special: - art. 1 al
Primului Protocol al Convenției Europene, care protejează dreptul la
proprietate, raportat la art. 6 pc. 1 al Pactului Internaţional privind
drepturile economice şi sociale; obligarea unui pensionar militar de a opta
între pensie şi venituri salariale, în condițiile în care acesta nu a împlinit vârsta
legala de pensionare şi a dobândit
dreptul de a fi angajat în continuare, având dreptul dobândit de a
cumula pensia cu salariu, reprezintă o forma de încălcare a dreptului de
proprietate, prin reducerea veniturilor cadrelor militare în rezerva; (in 2002,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului s-a pronunțat în acest sens în cauza
Buchen contra Cehiei). - art. 15 alin 1 din Carta Drepturilor Fundamentale ale
Uniunii Europene, potrivit cu care orice persoana are dreptul la munca şi
dreptul de a exercita o ocupație aleasa sau acceptată în mod liber; în condițiile
în care persoanele pensionate anticipat şi fortuit din cadrul armatei,
posesoare ale unor bagaje de cunoștințe reale, capabile de desfășura o activitate profesionala sunt
obligate să renunțe la acest drept, se îngrădește, implicit, dreptul acestora
la munca, astfel cum este el definit în dreptul intern.
De altfel, dreptul
intern (art. 65 (2) din Codul muncii nu prevede o posibilitate cum este cea prevăzută
de Legea 239/2009, ci doar concedierea pentru motivul desființării locului de
munca.
În practica impusă însă
de noua lege, prin Cap. IV, locurile de munca la care pensionarii militari sunt
obligate să renunțe nu sunt desființate, ci ocupate de alte persoane. - art. 14
şi Protocolul 12 art. 1 (2) al Convenției Europene a Drepturilor Omului privind
dreptul la nediscriminare, deoarece nu se poate dispune ca o persoana care a
contribuit mai mut la fondul de pensii, prezumându-se cel puțin că a muncit mai
mult decât alta să fie privata, pentru acest motiv, de plata pensiei, chiar
pentru 0 perioada determinata de timp.
Nu în ultimul rând,
Cap. IV al Legii 329/2009 încalcă principiul legalității (al supremației
dreptului) garantat de către Convenția Europeana a Drepturilor Omului, ceea ce
presupune existenta unor norme de drept
intern suficient de accesibile, precise şi predictibile în aplicarea lor şi care
să nu fie încălcate de aIte norme de drept, ulterioare, ori, în speță,
drepturile de care subsemnații am beneficiat prin legile speciale - Legea
179/2004 şi 164/2001, ambele în vigoare la data intrării în vigoare a noii legi
329/2009 - drepturi dobândite, sunt încălcate în mod nejustificat de acest
Capitol IV al Legii 329/2009, ale cărei norme de drept nu sunt predictibile (în
acest sens, CEDO s-a pronunțat în cauza Viasu contra Romania sau în cauza
Ex-regele Grecie contra Grecia).
În atare condiții,
este evident că suntem în prezenţa unei contradicții flagrante între dreptul
intern asupra acestui aspect şi dreptul comunitar şi, pe cale de consecința, vă
rugam să constatați această contradicție, cu consecința admiterii acțiunii,
astfel cum a fost formulată, în drept: în drept: art. 51 Cod proc. Civ.,
raportat la art. 1073 şi urm. Cod civil,Protocolul 1, Protocolul 12 şi art. 4, Convenție,
art. 15 alin. I din Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene,
raportate la art. IJ şi 22 din Constituția României, art. 17 din Convenție.
Probatoriu: înscrisuri
şi orice alta probă se va dovedi utilă cauzei.
Cu cheltuieli de judecata.
Intervenient,